Adakah ini cinta sebenar?

Saturday, December 5, 2009


“Segannya !!!”, aku menolog sendirian.

Aku bersama teman-teman sekelasku semuanya satu geng daripada form 3 karomah hendak ke kantin untuk ‘lunch’ tanpa disangka terserempak dengan Nur amilin gadis form 2 yang mana kelasnya bertentangan dengan kelasku. Aku tersenyum sendirian.

Aku teringat ketika mula-mula aku mengenali Nur amilin. Pada waktu itu, kami sama-sama di dalam musolla untuk mempelajari ilmu tarannum yang diajar oleh ustaz Hassan. Aku dan teman-temanku duduk di saf hadapan manakala pelajar perempuan duduk di saf belakang sedikit daripada pelajar lelaki. Bagiku semua pelajar perempuan adalah sama, tiada seorang pun yang menarik perhatianku.

Tiba-tiba…

“Ente fil wara’!… ustaz nak ente baca ayat 1-10 daripada surah al waqiah dalam bacaan tarannum bayati”, ujar ustaz Hassan kepada salah seorang pelajar perempuan.

Pelajar perempuan tersebut berjilbab hitam dan berkaca mata. Dia mengangguk tanda patuh suruhan ustaz Hassan. Aku melihat wajahnya amat tenang sekali.

“Tak pernah pulak aku lihat budak ni sebelum ni” ku berbisik dalam hati.

Apabila dia mula membaca, tersentak hatiku….

Subhanallah!!!

Merdunya suara, bak suara qariah yang menjuarai pertandingan tilawah antarabangsa tahun lepas.

Aku terleka seketika dan terbuai-buai di kayangan, indahnya suara perempuan ni.

Dengan sebab itulah, perasaanku menjadi terbuak-buak untuk mengenali lebih rapat dengan Nur amilin.

Pada keesokan harinya di pustaka sekolah, tanpa menggunakan akal yang waras dan hanya mengikut nafsu yang buta, aku terus menyapa Nur amilin yang sedang asyik menelaah buku pelajaran.

“Assalamualaikum”, sapaku.

“Waalaikumusalam”, sapaanku dibalas.

Ku tak menyangka Nur amilin seorang yang peramah dan mudah di ajak untuk berbual. Perbualan kami berlarutan sehingga loceng waktu rehat tamat.

Daripada perbualanku dengan Nur amilin, aku telah meminta nombot telefonya. Harapanku dengan nombor telefon ini menjadi titik mula perkenalan sehingga akan timbul perasaan cinta dan kasih.

Sejak dari situlah, aku sering bermesej dengan Nur amilin hingga lewat malam. Kadang-kadang tepaksa “top up” hingga RM 10 sehari…. Ish2… aku tak memikirkan langsung pasal wang dan fungsi wang sebenar sebaliknya aku lebih banyak memikirkan kenikmatan ‘hanyutan cinta’ dengan Nur amilin.

Hubungan kami berlarutan sehinggalah………….

“Pelajar-pelajar semua arini ustaz nak bagi sedikit tazkirah tentang cita2 dan cinta”. Ucap ustaz Saiful.

Ustaz saiful ialah seorang ustaz lepasan Kuwait yang fasih bahasa arab, beliau juga merangkap guru kelasku.

Antara kata-kata ustaz yang terlekat pada hatiku :

Sebagai pelajar kita perlu mencari ilmu kerana ilmu adalah pelita hidup, tiada ilmu butalah hati, butalah langkah dan butalah akal. Apabila ketiga-tiga faktor ini buta, maka masyarakat akan anggap seseorang ini bodoh dan akan dihina.
Manakala mencari cinta waktu belajar dan ketika umur masih muda sebegini adalah sementara. Boleh diibaratkan sebagai ‘cinta monyet’ semata-mata.

Terdetik dalam hatiku, apakah kelakuanku selama ini salah semuanya?? Apabila mendengar ustaz saiful aku mula berfikir akan pelajaranku, sejak mula mengenali Nur amilin aku kurang memberi perhatian kepada pelajaran.

“Mulai hari ni aku perlu berhenti dan perlu berubah”, ujarku sendirian.

Malam tu aku berterus terang dengan Nur amilin tentang I’tiqadku, Alhamdulillah… Nur amilin faham akan keputusanku. Aku rasa inilah cinta di zaman remajaku yang terakhir dan aku yakin akan datang cinta yang hakiki bersamaku nanti.

“hey !! ape yang kau mengelamun tu”, sentak ali kepadaku.

Aku beristihgfar beberapa kali…

“Jom la ke kantin”, ujar ali sekali lagi.

Aku mengangguk…

Aku terus mengalih perhatian dari Nur amilin dan terus berjalan ke kantin dengan teman-temanku.

Sekian.

Sebenarnya zaman remaja adalah zaman seseorang itu ingin mencuba sesuatu. Remaja lebih banyak menggunakan nafsu tanpa melihat kesan dan akibat kelakuan mereka. Maka berlakulah perkara-perkara yang kurang elok.

Bina matlamat hidup untuk terus melangkah.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP