Mulai hari ini..

Monday, January 4, 2010

Assalamu'alaikum

Pada pertengahan Muharram ni, marilah kita bersama-sama mengucapkan syukur ke hadarat Ilahi kerana kita dapat lagi membuka mata melihat dunia serta dapat terus-meneruskan membuat 'amal ma'ruf wa nahi munkar, insya Allah.

Di kesempatan ini, ana ingin berkongsi sedikit ilmu yang ada untuk sama-sama kita memperbaiki diri kita untuk lebih bertaqarrub kepada Allah. Perkara yang ana hendak kongsikan adalah berkenaan dengan 3 cara untuk menambahkan Iman kita.

kadang-kadang kita sering terfikir adakah 'amal yang kita lakukan ni adalah amalan yang terbaik? dan adakah perbuatan kita ini akan benar-benar di terima oleh Allah?

Perkara yang pertama yang perlu kita lakukan adalah :



1) MUJAHADATUNAFS

Yakni kita mestilah bersungguh-sungguh untuk berperang @ melawan nafsu demi untuk menjaga iman kita. Sesungguhnya orang yang akan aman di dunia adalah orang yang dapat menahan nafsunya dari melakukan perkara lara dan maksiat. Kita mesti ingat jihad yang terbaik adalah jihad seorang muslim itu "mengurung" nafsunya.

2) MELAKUKAN SERTA MEMPERBANYAKKAN PERKARA SUNAT

Bangun di malam hari adalah perkara sunat yang terbaik yang perlu kita lakukan, kerana pada malam hari itu kita akan merasai nur dan ni'mat yang tersendiri. Dengan melakukan solat tahajjud, memperbanyakkan berzikrullah dan meneliti ayatullah, hati yang keras insya Allah akan menjadi lembut. cubelah!!



Di samping itu juga, kita boleh juga melakukan amalan sunat yang lain antaranya puasa sunat isnin dan khamis, melakukan sunat dhuha, membaca mathurat dan sebagainya.

3) BERTAFAKKUR

Bertafakkur @ berfikir adalah perkara yang sering kita lupakan. Dalam konteks tafakkur di sini adalah tafakkur tentang pencipta kita. Contohnya, ketika anda melihat keindahahan bukit bukau, pantai yang membiru dan awan yang bergerak adakah kita memikirkan tentang keagungan pencipta yang mencipta itu semua?

Mungkin sesetengahnya mengatakan "ya" dan setengahnya mengatakan "tidak". Tetapi itulah hakikatnya manusia yang sering lupa kepada pencipta tetapi pencipta tidak pernah sesekali lupa kepada makhluknya.

Selain pada itu, berfikir juga dapat memperbaiki diri kita kepada yang lebih baik dari hari ke hari. Manusia yang kurang berfikir ibarat terus menerus berjalan di lorong gelap sedangkan dia tahu bahayanya keadaan di lorong tersebut, apabila mula berfikir dia tidak akan mengulangi perkara yang dianggap bahaya itu.

Ingat!!! manusia yang bijak adalah amalan hari ini lebih baik daripada kelmarin dan amalan esoknya adalah lebih daripada hari ini.

Tambah ilmu tunjuk melalui amalan.
wasalam.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP