Pertama kali jejakkan kaki.

Wednesday, January 13, 2010

Pada hari Jumaat, bertarikh 8 januari bersamaan 22 Muharram 1431 hijrah adalah hari ketenangan kerana hari jumaat ialah penghulu segala hari, di samping paginya yang serba indah dilimpahi dengan lampu cahaya merah mentari.

Pagi ini hajat saya hanya satu hendak pergi ke satu tempat yang belum pernah saya jejaki sejak 3 tahun menetap di halaman Terengganu. Niat ke sana memang ada cuma kesempatan masa tidak mengizinkan. Jadi hari ini adalah masa yang terbaik.

Jam 7.30am saya bersiap untuk bertolak dari kampus,dengar2 daripada sahabat2 perjalanan kesana memakan masa 45 minit. Saya ke sana dengan teman karib saya DBM 1950, Mutor Lagenda 110 cc, jika keluar kemana-mana mesti saya bersamanya.Dalam perjalanan ke sana, tiada ragam-ragam manusia di jalan raya sebabnya pagi masih muda, mungkin di antara sahabat2 saya ada yang masih berselimut kerana hari ni cuti umum di Terengganu.

Saya tiba di sana lebuh kurang jam 8.15am, suasana pagi di sana agak meriah dengan kereta berderet di kiri dan kanan bahu jalan. Tambahan pula, di hiasi dengan gerai2 makanan serta gerai2 buku ilmiah berbaris berdekatan dengan masjid. Saya terus mencari tempat letak mutor yang berdekatan dengan masjid.

Turunnya saja daripada mutor, saya rasa sungguh gembira kerana dengan rasminya dapat memijak tanah Rusila, Marang Terengganu. Tempatnya agak biasa macam kampung saya tapi saya dapat rasakan ketenangan di tempat ni. Sebelum masuk ke masjid, saya sempat melihat-lihat keadaan sekeliling Rusila, kebanyakan manusia yang datang dengan keadaan berkopiah dan beserban manakala yang hawanya berjubah manis dan bertudung labuh melambangkan wanita2 Islam sebenar.

Jam menunjukkan jam 8.30am, saya terus masuk ke masjid. Pada waktu tu, pendengar2 setia kuliah masih kurang lebih kurang 10 hingga 15 orang saje. saya mengabil kesempatan untuk menunaikan solat sunat tahyatul masjid sebagai penghormatan serta beri'tiqaf. Pada jam 9am ruangan masjid mulai penuh dengan kelibat manusia yang ingin mengisi serta menambah makanan rohani mereka. Pada waktu itu jugalah tibanya presiden PAS yang saya kagumi Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang bersih memakai jubah bewarna putih serta beserban duduk untuk menyampaikan kuliah.

Kuliah bermula pada jam 9.10am dalam keadaan tenang. Kuliah dibahagikan kepada tiga slot, pertama slot berkenaan dengan tafsir Al-Quran, kedua berkenaan dengan petikan Hadis Rasulullah dan ketiga berkaitan dengan sebab nuzul sesuatu ayat. Kuliah ini memeberi saya sedikit sebanyak ilmu yang belum saya ketahui. Kuliah memakan masa satu jam setengah dan tamat pada jam 10.30am.




Harapan saya, pada waktu akan datang saya akan kembali lagi ke Rusila jika ada peluang. Kata2 Imam Ahmad bin Hambal menjadi resepi bagi saya untuk mencari ilmu walaupun tempat ilmu tersebut agak jauh. " ilmu tak akan datang dengan sendiri kecuali kita yang berusaha untuk mencarinya. itulah kata Imam Ahmad. Ini sekadar perkongsian pengalaman, mudah-mudahan dengan adanya perkongsian akan dapat merubah diri kita ke arah lebih baik.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP