KITE 2O12

Thursday, February 2, 2012




Alhamdulillah wa 'Ala Rasulillah..

Baru2 telah berlansung Kelantan International Islamic Creative Industry Trade Exhibition 2012 atau KITE 2012 pada 19-29 januari di perkarangan stadium sultan Muhammad V di kota bharu.

Alhamdulillah saya sempat juga bertandang ke stadium disamping tengok2 menu sempat juga menjamah makanan yang lazat, pening kepala dibuatnya nak memilih makanan yang beraneka rupa & rasa ni semuanya lazat2..

Di tengah2 dataran stadium beberapa penjual2 dari beberapa buah negara telah mempamerkan masakan negara masing2, antara negara yang menyertai yang saya ingat dari iran, china, uzbekistan, thailand dan malaysia. Rezeki saya ari tu dapat santap nasi kromok walaupun sebelum ni pernah makan dan beli di pasar malam tapi rasa makcik thailand tu buat memang best lebih2 lagi supnya. Itu kenikmatan juadah air tangan saudara seislam yang tak pernah lagi saya jejaki negara mereka.

Ya Allah jadikan makanan utk diri kami dari sumber yang halal lagi bersih. teringat hadis nabi saw :-

Wahai Sa’ad, perbaikilah (murnikanlah) makananmu, niscaya kamu menjadi orang yang terkabul do’anya. Demi yang jiwa Muhammad dalam genggamanNya. Sesungguhnya seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Siapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka api neraka lebih layak membakarnya. (HR. Ath-Thabrani)

Tahniah negeri Kelantan mudahan dapat lagi menjayakan program sebegini.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP