Kewajipan pemuda Islam

Friday, May 21, 2010



Pemuda Islam ibarat mutiara bersinar yang akan bertanggungjawag keatas tanah air mereka. Mutiara akan bersinar sekiranya cara didikan sebagai pemuda Islam di didik dengan betul. walhal pada era teknologi sekarang ni pemuda2 kita kebanyakannya lebih leka dengan arus kemodenan dunia sehingga lupa akan destinasi kemudian. tidak salah untuk meneliti kemodenan tetapi biarlah seimbang.

saya tertarik untuk berkongsi dengan sahabat2 semua tentang ucapan yang telah diungkapkan oleh Abul a'ala al-maududi seorang syeik dari hydrabad, pakistan. Beliau telah membuat kesimpulan tentang beberapa perkara yang harus di titikberatkan oleh pemuda2 Islam zaman moden ini.

Antaranya :

- Harus memperkenalkan hakikat Islam dengan secara terperinci, agar sahabat2 semua benar2 menjadi muslim, baik dari segi ilmu pengetahuan mahupun dari segi fikiran. Juga agar sahabat2 benar2 menjadi muslim dari segi hati dan perasaan.

- sahabat semua mesti memperbetulkan budipekerti yang telah menyeleweng, memperbaiki adat yang telah rosak sehingga sahabat2 dapat memperlihatkan perkara secara praktikal bagi Islam. Hendaklah sahabat2 semua mengetahui bahawa percanggahan antara perkataan dengan amalan itu akan menumbuhkan bibit2 nifaq dalam jiwa.

- Janganlah sahabat2 merasa sayang untuk mencurahkan segala apa yang sahabat2 mampu mealui fikiran dan tenaga bekerja yang Allah kurniakan kepada sahabat2 untuk berdakwah. samaada melalui ucapan atau tulisan.

- Hendaklah sahabat2 gabungkan tiap2 yang berminat dengan dakwah Islamiyah kepada usrah dan kumpulan sahabat2 anda.

- Sahabat2 mesti menyebarkan dakwah di kalangan orang2 awam hingga boleh menyingkap kabus kejahilah mereka. sahabat2 sebagai medium kepada mereka tentang nur agama mereka sehingga mereka boleh beza perkatra baik dan buruk. kita kena ingat bahawasanya ;

* bumi yang rakyatnya telah mempertuhankan syahwat dan kelazatan hidup tidak boleh menjadi bumu yang baik untuk dibangunkan negara Islam.

- Jangan sahabat2 cuba membangunkan dasar2 Islam di atas asas yang tidak sihat, mesti ada sifat sabar dahulu dalam masalah membina negara Islam.

Inilah enam cara yang ditekankan oleh al-maududi.

wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP