masalah sosial semakin menjadi..

Thursday, May 6, 2010




jika dilihat peratusan masalah sosial ni, makin hari makin meningkat, apa masalah sebenarnya ni? adakah ibu bapa perlu dipersalahkan lagi @ pihak berkuasa tak menjalankan tugas mereka? kebanyakan mereka yang terlibat adalah anak-anak remaja kita, jika kita nak ukur pemerintah masa hadapanmaka lihatlah anak2 remaja kita masa kini. sekarang kita boleh lihat bagaimana keadaan dan perangai muda mudi yang bebas melakukan apa sahaja. contoh yang popular sekarang adalah kes buang bayi, mana hilangnya sifat kemanusian pada diri manusia itu sendiri? sehingga sanggup membuang anak dan ada sesetengahnya membunuh bayi yang tak mengerti apa2..



sedankangkan kucing boleh menjaga anaknya. sesetengah manusia sekarang boleh dibandingkan dengan binatang akibat daripada sikap manusia itu sendiri. jika dibuka data di pejabat pendaftaran kita dapat lihat 25,000 anak luar nikah yang didaftarkan dari tahun 2000 sehingga 2008, tu tak campur dengan yang tak mendaftar, yang mengugurkan anak, yang berzina tp tak mengandung. masalah ni masalah kita cubalah cakna, jika dilihat dalam al-furqan pun Allah taala menyuruh kita amar makruf nahi mungkar, inilah masanya saudara2 sekalian..

masalah buang bayi adalah alah satu daripada berpuluh-puluh masalah yang berlaku di zaman jahiliah moden ni.. antara yang kerap berlaku ;-

1. zina
2. arak
3. perkosa/rogol
4. rasuah
5. mencuri/merompak

& banyaklagi..

konklusinya, umat Islam adalah umat yang terbaik, kita hidup ada permulaan dan ada akhirnya. letakka matlamat hidup untuk mengelakkan daripada terjerumus dalam lembah durjana. Allah berfirman maksudnya " janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan ".



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP